29 december 2007

Citatet

Jag känner till din tes: "Du är en intellektuell och en intellektuell kan inte tillåta sig att vara partisk ifråga om tro, lidelse eller moral. En intellektuell måste identifiera sig med alla, förstå allt och alla." Visst, men den som förstår allt och alla kommer till sist att fria allt och alla. Och den som friar allt och alla kommer till sist att förlåta allt och alla. Den som förlåter allt och alla tror inte på någonting, min kära, han är en cyniker. Så enkelt är det.

Ur Oriana Fallacis roman Inshallah, Milano 1990, sv. 1992. Romanen är tillägnad de 400 amerikanska och franska soldater som mördades av den islamistiska sekten Guds Söner i massakern i Beirut 1983. Citatet är en del av ett brev som den sk Professorn, dvs vice befälhavaren för de italienska fredsbevarande trupperna i Beirut, skriver till sin fiktiva hustru. "Inshallah" är arabiska och betyder "om Gud vill".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Johan!
Jag har med intresse läst om Anna och Knut Wiksell. Här i Lund, där jag bor, finns en gata uppkallad efter Knut, inget efter Anna dock. I vilket ämne fick Knut professuren?
En av mina goda vänner, italienare från Napoli, har flera av Knut Wiksells böcker i italiensk översättning, vilket jag blev imponerad av när jag besökte honom förra året. Wiksell är alltså känd också utomlands.
Hälsningar
Gunilla Schmidt

Johan Selander sa...

Hej Gunilla Schmidt!

Blev glad för din vänliga hälsning, tack! Och att den kom från Lund, min gamla studentstad, gjorde mig lite lätt nostalgisk.

Som svar på din fråga kan jag berätta att Knut Wicksell fick professuren i "nationalekonomi med finansrätt" år 1901. Denna professur låg på den tiden inom den juridiska fakulteten. Det var därför som Wicksell i vuxen ålder blev tvungen att läsa in juridisk kompetens innan han ens kunde lämna in någon ansökan.

Hans företrädare på professuren var greve G. K. Hamilton. När Hamilton närmade sig pensionsåldern beslöt fakulteten att dela hans professur dels i en rent privaträttslig, som Hamilton behöll, och dels i den nya i nationalekonomi och finansrätt.

Wicksells främsta vetenskapliga arbete kom att gälla prisbildning, i praktiken handlade det mycket om inflationens teori. På det området blev han en av pionjärerna.

Roligt att höra att hans namn och arbete lever! Och att hans böcker var översatta till italienska var en nyhet för mig. Tack för den!

Bästa hälsningar
Johan